Ülkeye Özel Belgeler


Helal Sertifikası

Helal Akreditasyon

Dış İlişkiler

 

Helal Akredite Kuruluş Arama

Helal Belgesi Verebilecek Kuruluşlar :

Türk Standardları Enstitüsü Helal Belgelendirme Müdürlüğü   

     

 https://www.tse.org.tr/IcerikDetay?ID=2358

 

HELAL BELGELENDİRME HİZMETLERİ (TSE)

Helal Gıda:

İnsanoğlu, günümüzde vazgeçilmezi olan beslenmede artık kültür, inanç ve beslenme tarzlarına göre seçici olmak, gerçek bir gıda denetçisi olmak durumundadır.

Helal Gıda; islami kurallar dahilinde tüketilmesine izin verilen ve TS OIC/SMIIC 1: 2011 Helal Gıda Genel Kılavuzu standardında verilen kurallara uygun olan yiyecek ve içeceklerdir. Helal  Uygunluk Belgelendirmesi sağlıklı yaşam için üreticinin ne ürettiğinin, tüketicinin de ne tükettiğinin farkına varmasını, denetim mekanizmalarının çalışmasını, etiketlerdeki beyan ile gerçekteki içerik tutarlılığının ve analiz kabiliyetinin artmasını sağlamaktadır. Tüketiciye sunulan ürünlerdeki beyanların doğruluğu ile ürünlerin kaynağında helal olmayan unsurlar (domuz, kan, leş, alkol içeriği, et ürünlerinde helal kesim) hakkında bilgi sağlamaktadır. Enstitümüzün, Diyanet İşleri Başkanlığı ile birlikte yürüttüğü belgelendirme süreci tüketici ve üretici için güven oluşturmaktadır.

Dini, ilmi, vicdani boyutu olan helal gıda faaliyetleri; temel değerlerin korunması bakımından önemli olup, çiftlikten çatala uzanan, hatta piyasa denetimini de içine alan zincirin her halkasını sağlamlaştırmak için ; ürünün hangi aşamalardan geçerek üretildiği, üretim ortamı, ürünün nelerden oluştuğu, kaynağı, etiket-içerik tutarlılığını ortaya koymalı ve beklentileri karşılamalıdır. Dolayısıyla gıdaların, üretim, ambalajlama, nakil, depolama ve sunum zincirinde güvenilir beslenme imkânı sunması son derece önemlidir. 

Sonuç olarak, helal konusunda standartları geliştirerek ve güvenilir bir belgelendirme mekanizması oluşturarak; helal, sağlıklı ve hijyenik üretim ve tüketim için uluslararası ticaretin ve işbirliğinin gelişimine fırsat sunulmaktadır.

 

 

Türk Standardları Enstitüsü, 14 Temmuz 2011 tarihinden bu yana, İslam Ülkeleri Standardizasyon ve Metroloji Enstitüsü (SMIIC) tarafından yayınlanan TS OIC/SMIIC 1: 2011 Helal Gıda Genel Kılavuzu standardına göre Helal  Uygunluk Belgelendirmesi yapmaktadır.

 

 Düzenlenen Belgeler:

a.)Helal Uygunluk Belgesi:TSE tarafından yürütülen Helal belgelendirmesi işlemleri neticesinde ürün ve hizmet için düzenlenen ve geçerlilik süresi 1 (bir) yıl olan doküman.

 

b. Helal Kesim Belgesi: TSE tarafından kesimhaneler ve et parçalama tesislerinden elde edilen ürünler (Karkas, parçalanmış et ve sakatat) için belirli bir partiyi temsil etmek üzere düzenlenen doküman. Bu belge TSE'den Helal Uygunluk Belgesine sahip olup, kuruluş tarafından ayrıca talep edilmesi halinde belirli bir miktar ve partiye esas olmak üzere TSE Uzmanlarınca üretim yerinde yapılan tespitler neticesinde düzenlenir. TSE'den Helal Uygunluk Belgesine sahip olmayan kuruluşların Helal Kesim Belgesi taleplerinde Helal Uygunluk Belgelendirme şartları aynen aranır. Et parçalama tesislerinin yapacakları Helal Kesim Belgesi taleplerinde girdi olarak kullanılan karkasların Helal Uygunluk Belgesi veya Helal Kesim Belgesi'ne sahip olma şartı aranır.

 

c. Helal Parti Malı Uygunluk Belgesi: TSE tarafından gıda ve kozmetik ürünleri kapsamında yürütülen Helal belgelendirme işlemleri neticesinde aynı ürün grubu içinde yer alan gıda veya kozmetik ürünleri için düzenlenen doküman. Bu belge belirli bir miktar ve partiye ait olmak üzere düzenlenir. Karkas, parçalanmış et ve sakatat dışında kalan et ürünleri için yapılacak olan Helal Parti Malı Uygunluk Belgesi taleplerinde Helal Uygunluk Belgesi veya Helal Kesim Belgesine sahip olma şartı aranır.

 

 

Ürün Grupları:

 Ürün Belgelendirme faaliyetlerimiz çerçevesinde hizmet vermekte olduğumuz ürün grupları aşağıda verilmektedir.

                                       

Et ve et mamulleri
Süt ve süt mamulleri
Yumurta ve yumurta mamulleri
Tahıl ve tahıl ürünleri
Bitkisel ve hayvansal kökenli sıvı ve katı yağlar
Meyve ve sebzeler ve bunların mamulleri
Şeker ve şekerleme mamulleri
Meşrubat (Alkolsüz içecekler)
Bal ve yan mamulleri
Besin takviyeler
Genetiği değiştirilmiş gıdalar
Gıda katkı maddeleri
Enzimler
Mikro organizmalar
Balık ve balık ürünleri,su ve diğer.
Ambalaj malzemeleri
Gıda hizmet ve tesisleri
Helal Kozmetik
 

 

Helal Kozmetik ile ilgili başvurularda, incelemelerimiz TSE K 202 – Helal Kozmetik standardı esas alınarak ilgili Belgelendirme Föyüne göre yapılmaktadır.Bu süreç içerisinde öncelikle, firmalarımızdan TS EN ISO 22716– Kozmetikler –İyi Üretim Uygulamaları (GMP) Hakkında Kılavuz standardına uygun olarak üretim yapmaları, ürün gruplarına göre Kozmetik Kanununa, Yönetmelik ve Tebliğlerine uymaları ve gerekli kontrolleri sağlamaları gerekmektedir. Buna göre helal kozmetik belgesi alacak ürünlerin bünyesinde, helal olmayan hayvan ve bunlardan türetilmiş nanomateryal, genetik materyal ya da bileşen olmayacak, insana ait ve bunlardan türetilmiş bileşen ya da insan sağlığına zararlı olduğu ispatlanmış diğer canlılara ait genetik materyal bulunmamalıdır.

 

 

 

Belgelendirme başvurularınız; güvenilirlik, tarafsızlık, gizlilik, şeffaflık, bağımsızlık, dürüstlük ve her türlü ayrımcılıktan uzak olarak eşit muamele ilkelerinden taviz vermeden uzman personelimiz tarafından değerlendirilmektedir.

 

 Sorularınız için;

E-mail:helal@tse.org.tr
Fax    : 0 312 416 67 38

Belgelendirme süreçleri ile ilgili bilgi almak için;

Uzmanlar Tel No:  0 312 416 62 87- 0312 416 6725 ,0312 416 63 87

Adres: Necatibey Caddesi No:112 Bakanlıklar 06100/ANKARA

Online Müracaat için tıklayınız.  (https://belge.tse.org.tr/index.aspx)

 

Uluslararası Uygunluk Değerlendirme Servisi A.Ş.

 

 http://www.icasservice.com/

 

Gıdaların, helal hassasiyeti taşıyan insanlara üretim, ambalajlama, nakil, depolama ve sunum zincirinde güvenilir imkanlarda sunulması son derece önemlidir.

Helal Belgelendirmesi yapacak olan ülke kuruluşlarının, TS OIC SMIIC 1:2019 tarafından oluşturulmuş olan Helal Gıda Kılavuzunu esas alarak yapacakları belgelendirme işlemi ile ülkeler arasında ticaretin önündeki teknik engellerin kaldırılması hedeflenmektedir.

Helal belgelendirme, Müslüman tüketici için, kabul edilebilir gıdanın ve tüketilebilir ürünün üretilmesi noktasında ön plana çıkmaktadır. Bu husus dünyadaki 1,6 milyar Müslüman'ı kapsamaktadır.

Bilindiği gibi başta A.B.D. ve İsrail olmak üzere dünyanın birçok ülkesine gıda maddelerinin ihracatı aşamasında Yahudi cemaatinin Kosher belgesi zorunluluk olmaktadır. Ancak Müslümanların azınlıkta kaldığı ülkelerde inanışlara uygun ürünlere ulaşmak zor olabilmektedir. Buna istinaden,  yapılan denetim, kontrol ve incelemeler neticesinde, dünya üzerinde yaygın olarak HELAL Sertifikası düzenlenmesi yoluna gidilmiştir. Almanya, A.B.D., Fransa, Avustralya ve Müslüman nüfusun yoğun yaşadığı ülkeler başta olmak üzere, ithal edilen gıda ürünlerinde HELAL Sertifikası aranmaktadır.

Helal Belgesi standartları, Müslüman ülkelerde farklı farklı isimlerde yayınlanmıştır. Helal Sertifikası standartları için, ISO Uluslararası Standartlar Örgütü tarafından yayınlanmış bir standart mevcut olmadığından henüz ortak bir dil oluşturulamamıştır.

ICAS olarak, Helal Gıda Belgelendirme çalışmalarında “TS OIC SMIIC 1:2019 Helal Gıda Genel Kılavuzu” standardı esas alınmaktadır.

 

Helal Ürün Belgelendirme

 

Hızla gelişen teknolojiden destek alıp ivme kazanarak büyüyen gıda ve kimya endüstrisi, tüketici ihtiyaçlarını karşılamada kolaylık ve çeşitlilik sağlamakla birlikte beraberinde farklı soru ve sorunları da getirmiştir. Bunlardan bir tanesi de İslam âlemi tarafından İslâmî hükümlere uygun helal ürün tüketilip tüketilmediği problemidir.

Helal ürün için, öncelikle temizlik ve güvenilirlik yanında, hammadde girişinden son ürünün tüketimine kadar olan tüm aşamalarda, İslâmî hükümlere uygun içerik, hammadde, faaliyet ve süreç ile imalat yapılması çok mühimdir. Bu bağlamda İslam dinince yasaklanmamış ürün kullanılması çok mühimdir.

 

Hangi Ürünler Belgelendirilmektedir ?

 

Helal Gıda Uygunluk Belgesi gelecek taleplere bağlı olarak ilgili standardın kapsamında gerçekleştirilmektedir. ICAS, Helal Akreditasyonu Kurumu (HAK) tarafından verilen Helal Akreditasyon Sertifikasını alarak Helal Gıda Uygunluk Belgesi vermeye hak kazanmıştır.

 

Standard kapsamında hizmet verdiğimiz mamüller;

 

 

“Helal Akreditasyon Kurumunca Akredite Edilmiş Kuruluşlardan Alınan  “Helal Belgeleri” Destek Kapsamında”  Detay İçin tıklayınız. 

 

Helal Akreditasyon Kurumu tarafından 6-7 Ekim 2021 tarihleri arasında düzenlenen “Helal Belgelendirmede Güvenin Küreselleştirilmesi” temalı çevrim içi konferans bilgi notu linkte yer almaktadır. 

 

Uluslararası Uygunluk Değerlendirme Servisi A.Ş 

http://www.icasservice.com/iletisim/

+90 216 415 48 80    info@icasservice.com

İstanbul Merkezi

Dudullu OSB mahallesi 3. Cadde, No: 13 34776 Ümraniye - İstanbul / Türkiye

+90 312 504 45 82-83-84    info@icasservice.com

Ankara Temsilciliği

Eskişehir Yolu 7.km Mustafa Kemal Mah 2123.Sok No: 2-D 9.Kat 901-902 no.lu Ofisler, Cepa Ofis Kule, Çankaya – ANKARA

 

Ayrıntılı ve net bilgi için :

Helal Akreditasyon Kurumu :

 

Kurumsal İletişim Bilgileri

 

Adres  :           Mustafa Kemal Mahallesi 2120.Cadde

No:12 06530 Çankaya/ANKARA

Telefon           :           +90 312 939 08 00

Faks    :           +90 312 219 55 81

Kurumsal E-Posta      :           info@hak.gov.tr

KEP Adresi    :           tchelalakreditasyon@hs01.kep.tr

 

Koşer Sertifikası (Kosher Certificate)

 

Ürünlerin Musevi kurallarına göre hazırlandığını göstermekte olup, kalite, sağlığa uygunluk ve güveni simgelemektedir. İsrail'e ihraç edilecek gıda ürünlerinde Musevi dinine uygunluğu belgeleyen "Koşer Sertifikaları" aranmaktadır. KOSHER'in açılımı "uygun ve tam" demektir.

Bu sertifika Musevi dini mensuplarının yoğun olarak yaşadıkları ülkelere ihracatta da önemli bir unsur olarak görülmektedir. Ürünlerin yöneldiği İsrail pazarlarındaki dindarlık durumuna göre kurallar katılaşabilmektedir. Dünyada toplam Yahudi nüfusu 14 Milyon civarında olup, bu nüfusun yaklaşık @'ı İsrail'de yaşamaktadır. İsrail'de gıda maddelerinin Koşer olması yasal olarak zorunlu değildir. Ürünlerin Koşer olması tercih sebebi olabilirken, Koşer belgelendirmesinin getirdiği maliyet, ürünlerin fiyatının yükselmesine neden olmaktadır. Koşer konusunda en hassas ürünler, et ve süt ürünleridir. İsrail'e gıda ürünleri ihraç eden firmalarımızın Koşer sertifikası ile ilgili olarak karşılaştıkları en önemli sorunun, Koşer olarak yapılan üretimin getirdiği maliyet artışları olduğu görülmektedir.

Bazı ürünler için ülkemizdeki Hahambaşılıkça verilen sertifika yeterli olmakla birlikte, dinen kritik konumda olan (özellikle et-süt ve mamulleri) ürünlere İsrail'deki din otoritelerinin yerinde çalışma yaparak caizlik kazandırması gerekebilmektedir. Gıda ürünlerinin dışında, Koşer Sertifikası şartının, yaygın olmamakla birlikte, bazı temizlik-hijyen ürünlerinde, tekstil ürünlerinde ve elektrikli ev aletlerinde de arandığı durumlara rastlanmaktadır.

Dünya genelinde bir milyondan fazla koşer ürün tüketicisi, koşer kurallarına uygun bir yaşam düzenine uygun olarak yaşamakta, koşer ürünleri tüketmektedir. Koşer ürünlerde, tüm girdilerin ve yardımcı maddelerin koşer şartlarına uygun olması gerekir. Kullanılan üretim hattının da koşere uygun olması gözetilir. İşlem gören ürünlerin üretim takibi yapılabilmelidir. Koşer ürün tüketicilerinin bu ürünleri kolaylıkla bulabilmeleri önemli olduğundan, etiketlerde koşer logolarının yer alması avantaj sağlayacaktır.

Etleri gıda maddesi olarak tüketilebilecek hayvanların türleri üzerinde çok önemli sınırlamalar bulunmakla birlikte, bu şekilde tüketilmesine olur verilen hayvanların bunları kesecek özel eğitim almış uzman din görevlilerince kesim öncesi özel bir muayeneden geçirilmesi ve en azından görünür bir sakatlık ve sağlıksızlığının bulunmaması, usulüne uygun olarak kesilirken acı çekmelerine imkân verilmemesi ve kanının tamamen akıtılmış bulunması yanında, kesim akabinde iç organlarının muayene edilip gıda olarak tüketilmesine engel bir hastalık ya da sakatlığının bulunmadığının saptanmış olması esastır. Gıda maddesi olarak tüketilebilecek balık türlerinde de sınırlamalar getiren beslenme kuralları, öteki deniz ürünlerini, yumuşakçalarını ve kabuklularını beslenme bakımından kapsam dışı olarak tanımlar. Gıda maddesi olarak tüketilebilecek bitkisel ürünlerin türleri üzerinde önemli sınırlamalar bulunmasa da, bunların her türlü zararlı, böcek, asalak ve haşarattan arındırılmış bulunduğunun saptanmış olması çok önem taşımaktadır. Musevi dini inanışındaki gıda maddeleri ve beslenme tüzüğü, gıda maddesi olarak tüketilmesine olur verilen ister hayvansal olsun isterse bitkisel kaynaklı ürünlerin; kaynağından itibaren pişirime hazırlanması, pişirim ve sofraya sunum aşamalarında da belli birtakım kurallara uyulmasını gerektirir. Bu arada hiçbir şekilde kan yenemeyeceği gibi, et ve et ürünleriyle süt ve süt ürünlerinin bir arada ve/veya belirlenenden daha kısa aralıklarla yenmemesi de Koşer şartlarındandır.

Musevi dini kuralları gereğince tüketilmesine cevaz verilen gıda maddeleri için düzenlenen "Koşer Belgesi", bu gıda maddelerinin kaynağından sunumuna kadar geçen süreçte yukarıda kısaca ve ana hatlarıyla izah edilmeye çalışılan koşullara uygun olarak hazırlandığının gözlenerek saptandığını teyit eden bir belgedir.

"Koşer" kavramı gıda olarak tüketilecek maddeler dışında; örneğin yenmesine olur verilmeyen hayvanların ve bunların ürünlerinin belli birtakım başkaca amaçlarla da kullanılmamasını içerir. Ancak buradaki sınırlamalar kullanım amaçları ve koşullarıyla doğrudan bağlantılıdır.

Koşer Sertifikası Almak İçin;

 

STAR-K Türkiye'

Adresimiz: Trump Towers Kule 1 No.1302 Şişli/İstanbul

Telefon: +90 212 813 00 46

E-posta: info@tr-star-k.org

Websitesi: www.turkiyekoser.com

 

Kosher Certification

http://www.kosher.com.tr/iletisim/iletisim-formu

DENET GIDA Üretim pazarlama ve Denetİm A.Ş.

KardeŞler Sk. No: 46/C 
Levent / İstanbul

telefon:

+90 212 278 00 11

+90 212 278 01 73

faks:

+90 212 278 01 53

E-posta:

info@denetgida.com.tr

denetgida@gmail.com

 

Konuyla İlgili Devlet Yardımları

 

Destek Mevzuatı :

 

https://ticaret.gov.tr/destekler/ihracat-destekleri/teblig-bazinda-destek-mevzuati/2014-8-sayili-pazara-giris-belgelerinin-desteklenmesine-iliskin-karar

 

2014-8 Sayılı Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karar

Pazara Giriş Belgeleri, Test/Analiz Raporları, Küresel Tedarik Zinciri Yetkinlik Projeleri

 

  •  

2014-8 Sayılı Karar

 

  •  

2014-8 Uygulama Usul ve Esasları Genelgesi (20.08.2019)

 

  •  

2014-8 Uygulama Usul ve Esasları ile DYS Üzerinden İşleyişine Dair Genelge (31.12.2019)

 

 

  •  

Destek 2 - Küresel Tedarik Zinciri (KTZ) Yetkinlik Projeleri

 https://ticaret.gov.tr/destekler/ihracat-destekleri/teblig-bazinda-destek-mevzuati/2014-8-sayili-pazara-giris-belgelerinin-desteklenmesine-iliskin-karar/destek-2-kuresel-tedarik-zinciri-ktz-yetkinlik-projeleri

Destek 2 - Küresel Tedarik Zinciri (KTZ) Yetkinlik Projeleri

 

Başvuru Belgeleri ve Dikkat Edilecek Hususlar
 



Destek Yönetim Sistemi (DYS) Ekleri
 

  • EK 3: KTZ Başvuru Formu ve Destek Ödeme Belgeleri

 

Ayrıntılı Bilgi İçin :

ORTA ANADOLU İHRACATÇI BİRLİKLERİ GENEL SEKRETERLİĞİ

 Devlet Yardımları Şubesi

ADI SOYADI

GÖREVİ

E-POSTA

TEL/DAHİLİ

 

 

 

 

Nazire Yılmaz Fındıklı

Müdür

findiklin@oaib.org.tr

140

Neşe Turabık Büyükgöz

Şef

turabikn@oaib.org.tr

152

Melike Alpan

Şef

alpanm@oaib.org.tr

186

  

Ticaret Bakanlığı İrtibat Bilgileri

 

İlgili Birim

Telefon

e-mail

İhracat Genel Müdürlüğü

(0312)

204

8858

 

KOBİ ve Kümelenme Destekleri Dairesi

(0312)

204

8855

kobiihr@ticaret.gov.tr

Başkanlığı

(0312)

204

8797

 

 

İlgili KOSGEB Desteği

Yurt Dışı Pazar Destek Programı

https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekdetay/7139/yurt-disi-pazar-destek-programi 

Ayrıntılı Bilgi İçin :

  • T.C. Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı

  • Hacı Bayram Mah. İstanbul Cad. No: 32
    06050 Ulus / Altındağ / ANKARA

  • 0 312 595 28 00 (pbx)

  • 0 312 368 07 15

  • İletişim Merkezi

  • 444 1 567

EAC Gümrük Sertifikası, SGR Sertifikası (Hijyen), Rusya Yangın Sertifikası, UkrSepro Sertifikası, Kazakistan GOSTK Sertifikası, GOST-U Sertifikası

EAC Gümrük  Sertifikası

EAC Sertifikası, Dış ticarette bürokratik gecikmeleri önlemek amacıyla Kazakistan, Belarus, Rusya, Kırgızistan ve Ermenistan'ın da içinde bulunduğu 5 ülke arasında imzalanan Gümrük  (EAC) sistemi kapsamında yürürlüğe girmiştir. EAC Sertifika sistemi 2010 yılında Gümrük Komisyonu kararı ile onaylanmıştır. 

Daha sonra Avrasya Ekonomik Topluluğu Komisyonunun 293 Sayı ve 25 Aralık 2012 tarihli kararı uyarınca; Gümrüklerde uygulanacak olan Sertifika biçimleri(EAC sertifikası ve EAC deklarasyonu) Teknik Regülasyonlar çerçevesinde yasallaştı ve 15 Şubat 2013'ten itibaren uygulamaya başlandı. Bu uygulama halen Rusya, Kazakistan, Belarus, Ermenistan ve Kırgızistan için geçerlidir ve koşulları yerine getiren yeni üyeleri kabul etmektedir.

Avrasya Gümrük ülkeleri olan Rusya, Kazakistan, Beyaz Rusya, Ermenistan ve Kırgızistan'a ihracat yapacak firmaların ürünlerinin bu yeni n standartlarına uygun olması gerekmektedir. Bu ürünlerin standartlara uygun olduğunu gösteren belge EAC Sertifikası ve EAC Deklarasyonu'dur.

Gümrük Komisyonu, Gümrük teknik düzenlemelerine tabi olan ürünler için bu düzenlemeler yürürlüğe girdikten sonra verilmiş (alınmış olan)GOSTRGOSTB ve GOSTK sertifikaları ve deklarasyonları 15 Mart 2015 tarihine kadar geçerli olacağı yönünde karar vermiştir. Bu tarihten sonraki tüm sertifikalar otomatikman geçersiz hale gelmiştir.

EAC sertifikası ve EAC Deklarasyonu üye ülkelerin sınırları içinde onaylanmış ortak standartlarda üretim kalitesini artırmak ve ortak bir gümrük prosedüründe ürünlerin serbest dolaşımını sağlamak için uygulanan zorunlu bir sistemdir.

Bu kapsamda Gümrük  bölgesinde geçerli olan EAC Sertifikası veya EAC Deklarasyonu verilebilmesi için Rosakreditasyon tarafından akreditebir sertifika merkezi ve akredite bir laboratuvar aracılığı ile EAC belgesi alınmalıdır.

EAC belgesi mutlaka her üye devletin (Kazakistan, Belarus, Rusya, Kırgızistan ve Ermenistan) gümrük pazarına girişi için gereklidir. Gümrük Anlaşmasının amacı 5 ülke arasındaki ticaretteki engellerin ve zorunlu prosedürlerin sayısını azaltmak ve dış ticareti daha sorunsuz bir şekilde yapmaktır. EAC Sertifikası ve EAC deklarasyonu her ülkenin kendi topraklarında geçerli oluğu gibi aynı zamanda 5 ülke pazarına girmek için de en kolay ve zorunlu yoldur.

 

EAC sertifikasına ve EAC deklarasyonuna sahip olan şirketler kendi ülkesinde ürettikleri malları sorunsuz bir şekilde bu ülkelerin topraklarına satabilmektedir.

Rusya, Belarus, Kazakistan, Ermenistan ve Kırgızistan gibi Avrasya Ekonomik Birliği (EAEU) üyesi ülkelere tüketici ve sanayi ürünleri ihraç eden her şirketin ürünlerinin EAEU tarafından belirlenmiş bir dizi koşulu karşılaması gerekiyor                                                                      

Ürünlerinizi Avrasya Ekonomik bölgesine sorunsuzca ihraç edebilmeniz için aşağıdaki Teknik Reglamentlere bağlı olarak tüm ürünleri EAC(EAC Sertifikası ve/veya EAC deklarasyonu) kapsamında belgelendirilmesi gerekiyor.

  • Teknik Reglament TR CU 004/2011– Alçak Gerilim Ekipmanları
  • Teknik Reglament  TR CU 005/2011 – Ambalaj ürünleri
  • Teknik Reglament TR CU 007/2011 – Çocuk ve Gençler İçin Tasarlanmış Ürünler
  • Teknik Reglament TR CU 008/2011 – Oyuncak
  •  Teknik Reglament TR CU 009/2011 – Kozmetik ve Parfümeri ürünleri
  •  Teknik Reglament TR CU 010/2011 – Makina ve Teçhizatlar
  • Teknik Reglament TR CU 011/2011 – Asansörler
  •  Teknik Reglament TR CU 012/2011 – Patlayıcı(ATEX) Ortamlarda kullanılan Ekipmanlar
  •  Teknik Reglament TR CU 013/2011 – Otomobillerde ve Havacılıkta kullanılan Benzin, Motorin...vb.
  •  Teknik Reglament TR CU 015/2011 – Tahıl ürünleri
  •  Teknik Reglament TR CU 016/2011 – Gazla Çalışan Araç\gereçler
  •  Teknik Reglament TR CU 017/2011 – Hafif Sanayi Ürünleri(tekstil ürünleri)
  •  Teknik Reglament TR CU 018/2011– Tekerlekli Araçlar ve araba yedek parçaları
  •  Teknik Reglament TR CU 019/2011– Kişisel Koruyucu\Güvenlik Ekipmanları
  •  Teknik Reglament TR CU 020/2011 – Elektrik\Elektronik ekipmanların Elektromanyetik Uyumu
  •  Teknik Reglament TR CU 021/2011 – Gıda Ürünlerinin Güvenliği
  •  Teknik Reglament TR CU 023/2011 – Sebze ve Meyve Suyu Güvenliği
  •  Teknik Reglament TR CU 024/2011 – Yağ ve Petrol Ürünleri
  •  Teknik Reglament TR CU 025/2012 – Mobilya ürünleri
  •  Teknik Reglament TR CU 027/2012 – Diyet Besinler
  •  Teknik Reglament TR CU 029/2012 – Gıda Katkı Maddeleri ve Tatlandırıcılar
  •  Teknik Reglament TR CU 031/2012 – Tarım\Orman Traktörleri ve Römorkları
  •  Teknik Reglament TR CU 032/2013 – Basınçla Çalışan Ekipmanlar\Kaplar
  •  Teknik Reglament TR CU 033/2013 – Süt ve Süt Ürünleri

Mevcut Teknik Reglamentlere göre 2 çeşit belge tipi (EAC Sertifikası ve EAC deklarasyonu) kullanılmaya başlanmıştır ve her ürün için bu belgelerden birinin (Teknik Reglamenlere bağlı olarak) akredite kurum tarafından çıkarılması zorunludur.

                                 EAC Sertifikası                                                                            EAC Deklarasyonu

EAC Sertifikası:

EAC Sertifikası; Gümrük ülkelerince ithal edilen ürünlerin mevcut yasa ve Teknik Regülasyonlara uygun olduğunun akredite sertifika şirketi ve laboratuvarı tarafından EAC kapsamında belgelendirilmesi anlamını taşımaktadır. 

Bu sertifika belli sayıda bir ürün için, parti bazında ya da 1,2, 3,4, 5 yıllık seri üretim olarak çıkarılabilir.


TR CU Gümrük Sertifikası (EAC) için numune testi ve üretim yapılan fabrikaya ziyaret bazı ürünler için zorunludur. Sertifikasyon süresince Yıllık İnceleme (denetim, kontrolü) zorunludur. Verilen tüm belgeler, Gümrük veri tabanına kayıt edilmekte ve tüm gümrüklerde sertifikanın varlığı ve içeriği herkes tarafından incelenebilmektedir. Buradan EAC Sertifikası ve buradan EAC Deklarasyonu nu inceleyebilirsiniz.

EAC Sertifikası için üye ülkelerin herhangi birinde resmi olarak kayıtlı bir "Temsilci Firma" gerekmektedir.

Bu temsilci firma sizin bu ülkelerdeki resmi şubeniz (INN ve OGRN kaydı olmalı) olabilir veya sadece ürün sattığınız bir müşteriniz.

EAC Sertifikasının (Gümrük  Sertifikasının) Genel Özellikleri :

  •   EAC Sertifikası ( CUTR Sertifikası ) Gümrük genelinde geçerlidir. Tüm Gümrük üye ülkelerinde (Rusya, Belarus, Kazakistan, Ermenistan ve Kırgızistan) geçerlidir.
  • Sadece Resmi kurumlar tarafından yetkilendirilmiş akredite kuruluşlar sertifikasyon prosedürünü yürütebilir ve sertifikayı yayınlayabilir.
  • EAC Sertifikası, Avrasya Ekonomi Komisyonu'nun 293 sayılı kararı doğrultusunda özel olarak belirtilmiş formda yayınlanabilir.
  • Seçilen sertifikasyon formuna bağlı kalmak kaydı ile EAC Sertifikası bir ürün grubuna verilebilmektedir.
  • Sertifikanın geçerlilik süresi en fazla 5 yıldır.
  • Gümrük  (EAC)Sertifikasına, başvuru sahibi olarak üretici, satıcı ya da yabancı bir üretici tarafından yetkilendirilmiş Gümrük 'ne kayıtlı bir firma veya özel girişimci tarafından başvuru yapılabilir
  • Gümrük Teknik regülasyonlarına göre uygunluğu doğrulanan tüm EAC Sertifikasına tabi ürünler EAC logosu ile etiketlenmiş olması gerekmektedir.
  • Hazırlanan EAC Sertifikası Rosakreditasyon sistemine işlenir.                                          

EAC Deklarasyonu:
Yukarıda sözü edilen EAC Sertifikasına benzer olarak hazırlanan EAC deklarasyonu aynı Rosakreditasyon veri tabanına kayıt edilmekte olup Teknik Reglamentlerde belirtilen belli bazı ürün grupları için düzenlenmektedir.
EAC Deklarasyonu belli sayıda bir ürün için, parti ya da 1,2, 3,4, 5 yıllık seri üretim bazında düzenlenebilmektedir. 
EAC Deklarasyonu için numune testi ve üretim yapılan fabrikaya ziyaret zorunlu değildir. Ayrıca, sertifikasyon süresince Yıllık İnceleme (denetim, kontrolü) gerekli değildir.
Verilen tüm EAC deklarasyonları; EAC Sertifikalarında olduğu gibi Gümrük veri tabanına kayıt edilmekte ve tüm gümrüklerde Deklarasyonların varlığı ve içeriği herkes tarafından incelenebilmektedir. 

Gümrük  kanununa göre örneğin Türkiye'de yerleşik bir üretici olan firmalarımız, Rusya, Kazakistan Belarus, Ermenistan ve Kırgızistan'da kesinlikle yerel bir firma belirtmek zorundalar. Yani EAC Sertifikası kesinlikle direk üretici adına verilemez.

EAC Gümrük Deklarasyonu için de ayni şekilde EAC Sertifikası sisteminde olduğu gibi üye ülkelerin herhangi birinde resmi olarak kayıtlı bir "Temsilci Firma" gerekmektedir.

     EAC Deklarasyonu Önemli Özellikleri:

  • Deklarasyonda, EAC Sertifikası gibi tüm Gümrük üye ülkelerinde (Rusya, Belarus, Kazakistan, Ermenistan ve Kırgızistan) geçerlidir.
  • Gümrük  (EAC)Deklarasyonuna, başvuru sahibi olarak üretici, satıcı ya da yabancı bir üretici tarafından yetkilendirilmiş Gümrük 'ne kayıtlı bir firma veya özel girişimci tarafından başvuru yapılabilir.
  • EAC Deklarasyonu, Avrasya Ekonomi Komisyonu'nun 293 sayılı kararı doğrultusunda onaylanmış olup, matbu bir A4 sayfa olarak tanımlanmıştır.
  • Seçilen Teknik Reglamente bağlı kalmak kaydı ile EAC Deklarasyonu bir ürün grubuna verilebilmektedir.
  • Deklarasyonun geçerlilik süresi en fazla 5 yıldır.
  • Gümrük Teknik regülasyonlarına göre uygunluğu doğrulanan tüm deklarasyona tabi ürünler EAC logosu ile etiketlenmiş olması gerekmektedir.
  • Hazırlanan deklarasyon Rosakreditasyon sistemine işlenir.
  • Başvuru sahibi (Üretici, Satıcı ya da Yabancı üretici tarafından yetkilendirilmiş kurum ) deklarasyon prosedürünü sertifika prosedürü ile değiştirebilmektedir. Bir ürün EAC deklarasyonu kapsamındaysa ve üretici EAC Sertifikası talep ederse bu durumda EAC Sertifikası çıkarılabilir.                         

GOSTR Sertifikası:

GOSTR Sertifikası Rusya'ya yapılacak ihracatlardı ve Rusya içi satışta kullanılan ve ürünün kalitesi tescil eden dokümandır. Zorunlu GOSTR Sertifikası ve gönüllü GOSTR Sertifikası olarak ikiye ayrılmaktadır.

Zorunlu GOSTR Sertifikasına tabii tutulan ürünler EAC Sertifika sistemi yürürlüğe girdikten sonra EAC kapsamına geçti dolayısıyla zorunluGOSTR Sertifikası yürürlükten kalktı.  Bunun dışında kalan bazı inşaat ürünleri, şarjlı piller gibi ürünler hala Gönüllü GOST R belgelendirmesine tabi tutulmaktadır ve EAC Sertifikası veya Deklarasyonu çıkarılamaz.

Zorunlu olan GOSTR Sertifikası 25 Mart 2015 tarihinden sonra gümrüklerde geçişe izin verilmiyor ve bu belgeler Sertifikanın süresi devam etmesine rağmen otomatik olarak iptal edilmişlerdir. Bu bütün sertifikalar için geçerlidir. İnşaat ürünleri ve şarjlı piller için aynı şekilde GönüllüGOSTR Sertifikası verilmeye devam etmektedir

Sözü gecen EAC Sertifikası ve EAC deklarasyonu dışında aynı şekilde sağlıklı ürünler(kâğıt mendil, ,kozmetik, çocuk ürünleri, kimyevi ürünler…) için kullanılan  SGR Sertifikası (Hijyen) dediğimiz hijyen belgesi de ayni şekilde Kazakistan, Belarusça, Rusya, Kırgızistan ve Ermenistan ülkelerinde geçerlidir.

Daha çok 0-3 yaş arası çocuk ürünleri, çocuk bezi, boya, kimyasal maddeler ve kozmetik gibi ürünler için SGR Sertifikası (Hijyen) verilmektedir.

SGR Sertifikası (Hijyen); üretim yapan ithalat/ihracat yapan ve bunu özellikle Kazakistan, Belarus, Rusya, Kırgızistan ve Ermenistan ile yapan firmalar da bulunması zorunlu bir belgedir. Ürünün insan sağlığına uygunluğunu kanıtlama da kullanılır.

Ürünün üretimi, depolanması, nakliyesi işlemlerinin insan sağlığına uygunluğunu kanıtlamak açısından bu belge zorunludur. Bu belge olmadan Gümrük Birliği ülkelerinde üretim ve ithalat yapılamaz.

Rusya SGR - Hijyen Belgesi gerektiren ürünler insan vücuduna direk temas eden solunum yolu ile de etkileyebilecek ürünler, giyim parfüm ve kozmetikler, oyuncaklar ve çocukların kullanabileceği tüm gereçler mobilya temizlik malzemeleri insanların kullandığı boya ve kimyasal ürünler ev kimyasalları mutfakta kullanılan bazı araç gereçler ve bir takım endüstriyel ürünlerdir.

Gümrük Birliğinde ürünler gümrükten geçerken ya da gümrük birliği ülkeleri sınırları dahilinde yetkililer tarafından devamlı olarak SGR Sertifikası (Hijyen) sorulmaktadır. SGR Sertifikası (Hijyen) ihracatta bir avantajdır.

SGR Sertifikası (Hijyen), Gümrük Birliği gümrüklerinde ve iç piyasada söz konusu ürünlerin satıldığı depo, mağaza ya da marketlerde devlet yetkilileri ya da tüketiciler tarafından sıkça sorgulanmaktadır.

                         

                      Rusya Yangın Sertifikası

Yangına karşı güvenlik konusunda oldukça hassas olan Rusya Federasyonu'nda bazı ürünlerin Yangına dayanımları, yandıkları takdirde çıkardıkları gazların zehirli olup olmadığı, Yangının yayılma hızı, çıkardığı dumanın oranı gibi değerleri gösteren Rusya Yangın Sertifikasıgerekmektedir. Yangın Sertifikası ya da Yangın Deklarasyonu Rusya Federasyonu'na ihracatta belli bazı ürünlerin Yangın güvenlik koşullarına uygun olduğunu kanıtlayan, gümrük işlemleri ve pazara girişte zorunlu olan bir belgedir.

Rusya Yangın Sertifikası Rusya Federasyonu'nun Yangın esnasında zarar görebilecek malzemelerin hasarı ve bu hasar sonucunda ortaya çıkabilecek gaz vs. gibi sorunlar için istediği belgedir. Yanma ihtimali olan inşaat malzemeleri Yangın sinyal sistemleri ve bu sistemlerde kullanılan kablolar Yangını önleyen ya da geciktiren malzemeler malzemeleri Yangından korumak için tasarlanmış yangın dolapları Yangın söndürücüler binanın elektriğini taşıyan kablolar doğalgaz ya da gazla ilgili mekân içerisinde bulunabilecek kombi kazan gibi ürünler için gerekli olan Rusya Yangın Sertifikası alınması zorunludur.

             Bu ürünlerin Rusya Yangın Şartlarına göre belirli testlerden geçirilmesi gerekiyor. Bu testler Rus ya akredite labradorlarda yapılmakta ve ortaya çıkan sonuçlar belgeyi alıp alamayacağınızla ilgili delilleri oluşturmaktadır. Rusya Yangın Sertifikası, orunun özelliklerine göre eksperimizin isteğine göre ya üretim yerinde gerekli denetlemeler yapılarak ya da çeşitli testler yapmak için numuneler istenerek bu testlerde başarı sağlandıktan sonra verilebilir.

Yapılacak testler sonrasında eğer ürünleriniz yanmaya karşı gösterdikleri reaksiyon başarılı bulunursa bu belgeyi alabilirsiniz. Rusya'da iş yapmak isteyenlerin kesinlikle Rusya Yangın Sertifikasını almaları zorunludur.

Rusya Yangın Sertifikasının geçerlilik süresi 1 ile 3 yıl arasında değişmektedir. Rusya Yangın Sertifikası temin süresi de 16 ile 17 gün arasındadır. 

Rusya Yangın Sertifikası gerektiren ürünler:

·         Yanıcı özellik taşıyan inşaat malzemeleri ( Halı, duvar kâğıdı, polimer esaslı yer kaplamaları, kapı vb.)

·         Yangın Sinyalizasyon Sistemleri ve veri iletim kabloları

·         Yangın geciktirici ya da önleyici malzemeler, Yangın kapıları

·         Yangın Dolapları ve iç aksamı

·         Yangın Söndürücüler

·         Yangın Damperleri

·         Otomatik yangın söndürme sistemleri ve bileşenleri

·         İtfaiye, pompalar ve hidranlar

·         Elektrik devrelerini koruma cihazları

·         Elektrik kabloları

·         Panolar ve PVC bloklar

·         Duvarlar, Tavanlar ve döşeme için kaplama malzemeleri

·         Isı ve ses yalıtım malzemeleri

·         Çatı ve su yalıtım malzemeleri

·         Yangın önleyici sistem vanaları

·         Duman egzoz fanları

·         Yangın pençeleri, kapılar, kapaklar

·         Binaların ve yapıların mühendislik sistemlerinde kullanılan kanallar

·         Fasad sistemleri

Rusya Yangın Sertifikasının önemli özellikleri:

  • Rusya Yangın sertifikası ve Yangın Deklarasyonu Rusya Federasyonu topraklarında geçerli bir belgelerdir.
  • Sertifika sürecini yürütme yetkisi Rosstandart tarafından akredite edilen laboratuvarlar tarafından gerçekleştirilebilir.
  • Rusya Yangın sertifikası ve Yangın Deklarasyonu parti bazlı ya da seri üretim olarak verilebilir.
  • Rusya Yangın Sertifikası ve Yangın Deklarasyonu geçerlilik süresi 3 yıldır
  • Rusya Yangın Sertifikası ve Yangın Deklarasyonu başvuru sahibi yabancı üretici, satıcı ya da temsilci olabilir.
  • Zorunlu Yangın Sertifikasına tabi olmayan ürünler, Gönüllü Yangın Sertifikası esasına dayalı olarak onaylanması mümkündür. Unun için zorunluYangın Sertifikası gerekmiyorsa bile ihalelere katılmak için istenmesi halinde Gönüllü Yangın Sertifikası verilebiliyor.

UkrSepro Sertifikası

UkrSepro Sertifikası: Rusya Federasyonu'ndan sonraki en büyük eski doğu bloku pazarı olan Ukrayna, İhracatçı Türk Firmalarının ve Ukrayna'nın komşusu olan ülkelerin ilgisini çekmektedir. Rusya'ya ürünlerini satan birçok firma, Ukrayna'ya da ihracat yapmakta ve gümrükte ve iç pazarda UkrSepro Sertifikası beyan etme zorunluluğu vardır.
              
 UkrSepro Sertifikası bir Ukrayna kalite sistemi onayıdır. Ukrayna'da ticaret yapmak isteyen yabancı şirketler de Ukrayna şirketleri de UkrSepro Sertifikasına sahip olmalıdır.

İki tür UkrSepro Sertifikası mevcuttur: gönüllü ve zorunlu. Belli bir ürünle ilgili olarak uygunluk sertifikasının zorunlu veya gönüllü olmasını Teknik Reglamentler düzenler.

UkrSepro Sertifikası Hakkında Genel Bilgi

Her ülke gibi Ukrayna da kendi gümrüklerine gelen ürünlerin kalitesini sorgulamaktadır. Bu ülkeye sıkça sevkiyat yapan firmalar bu belgeye gümrükte ihtiyaç duymaktadır.

Ürünün Ukrayna'da zorunlu onaya tabi olmaması durumunda (gönüllü olarak, rekabet gücünü artırmak amacıyla) gönüllü bir sertifika düzenlenebilir. Uygunluk sertifikasının bir diğer özelliği de bunların tanzimi için ürün testlerinin gerçekleştirilmesinin her zaman gerekli olmamasıdır. Bu durum ürün onayı planlarıyla düzenlenmektedir.

Temel olarak neredeyse bütün tüketim malları zorunlu onaya tabidir. 

UkrSepro Sertifikası  tek bir teslimat veya 1, 2 ya da 3 yıl için alınabilir.

Kazakistan GOSTK Sertifikası

Sovyetler Birliği'nin dağılması ile beraber Kazakistan, GOST-R standartlarını temel aldığı ve Kazakistan GOSTK Sertifikası adını verdiği kendi ülke standartlarını geliştirmiştir. Bu standartlar GOST-R ile ciddi benzerlikler göstermesine rağmen, işleyişinde ve mevzuatında farklılıklara sahiptir.

EAC Sertifika sisteminin yürürlüğe girmesiyle Kazakistan GOSTK Sertifikası  90% geçersiz hale gelmiştir. EAC Sertifikası kapsamına girmeyen İnşaat malzemeleri, metal konstrüksiyonlar gibi ürünler için Kazakistan GOSTK Sertifikası alınması zorunludur.

Kazakistan GOSTK Sertifikası çeşitleri aşağıdaki gibidir:
Tek Seferlik (Parti Bazında) Sertifika: Bu sertifika tipinde Kazakistan'dan ithalatçı bir firma ile satış sözleşmesi yapılması gerekmektedir.Kazakistan GOSTK Sertifikası üzerinde üretim yeri, ithalatçı firma, ana sözleşme tarih ve numarası bilgileri ve ürünün G.T.İ.P. numaraları yer almaktadır. Bu sertifikaların kullanımı yalnız tek bir ithalatçı firma için ve bir kereye mahsustur.

1 Yıllık Seri Üretim Sertifikası:

Sadece numune ve dokümanların incelenmesi sonucu, uzman ziyareti yapılmadan 1 yıllık süre için verilen sertifikalardır. Bu sertifikaların 1 yıl sonra güncellenmesi gerekmektedir.

3 Yıllık Seri Üretim Sertifikası:

Uzman ziyareti yapılarak 3 senelik seri üretim için verilen sertifikalardır. Bu sertifikalar alındıktan sonra 3 yıl boyunca bütün gümrük işlemleri ve ürün satışları için geçerlidir. 3 Yıllık Kazakistan GOSTK Sertifikası için her yıl, yıllık inceleme yapılması gerekmektedir.

GOST-U Sertifikası:

   Yaşam ve sağlık için tehlikeli ürünlerin satışını, ürünlerin kalitesini kontrol etmek ve ürünlerin dünya pazarında rekabet edebilirliğini sağlamak için yerli işletmelerin ve girişimcilerin uluslararası ekonomik, bilimsel ve teknik işine katılım koşullarını yaratmak ve ürünlerin uygunluğunun belgelendirilmesi Özbekistan'da GOST-U sertifika sistemi kapsamında gerçekleştirilmektedir. Özbekistan GOST-U Sertifikasının bir diğer önemli nedeni, üreticinin (satıcı, ithalatçı, vb.) Beyan ettiği ürünlerin Özbekistan Kalite standartlarına uygunluğunun onaylanmasıdır

Özbekistan'da gıda, Makina, elektrik-elektronik, alkollü ve alkolsüz içecekler, tütün ürünleri, gübreler, yiyecek ürünleri…gibi ürün gruplarını içeren zorunlu sertifika gerektiren bir ürün listesi bulunmaktadır. Özbekistan'da uygun sertifika (GOST-U) olmaksızın bu tür ürünlerin ithalatı ve kullanımı yasaktır.

Sertifikasyon alanında devlet politikasını Özbekistan'ın ulusal belgelendirme kuruluşu olan Standardizasyon, metroloji ve sertifikasyon kuruluşu(Uzstandart) tarafından düzenlenmektedir. Ajans, sertifika için genel kuralları belirler, düzenlemeler hakkında resmi bilgileri yayınlar, zorunlu sertifikaya tabi ürünlerin listesini belirler.

Özbekistan GOST-U Sertifikasyon sürecinin yürütülmesi akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından yapılmaktadır.

Ürünlerin Özbekistan GOST-U kapsamında belgelendirilmesi için aşağıdaki belgeler sunulmalıdır:

- ürünler hakkında teknik bilgi

- ürün test raporu

Özbekistan GOST-U Prosedürü:

Yönetmelikler kapsamında, hijyen, veterinerlik, çevre sağlığı ve çevresel standartların ve gereksinimlerin belgelendirilmesi gibi diğer özel sertifikalar gerektiriyorsa, bu konuda akredite kuruluşlardan bilgi alınabilir.

Ürünlerin sertifikalandırılmasının süresi, bu ürünlere ilişkin yönetmeliklerde belirtilen kontrol ve test şartlarına ve / veya test yöntemlerine ek belgelerin alınma zamanı göz önüne alınarak yapılmalıdır (sağlık sertifikası, veterinerlik kararı ), ancak 15 günü geçmez.

Çürüyebilir ürünlerin (tarımsal ürünler ve gıda ürünleri) belgelendirme süresi, dosyalama günü dahil olmak üzere üç günü geçmez. Özbekistan GOST-U Sertifikasyona ilişkin tüm düzenleyici gerekliliklerin doğrulanması ihtiyacı her durumda belgelendirme kuruluşu tarafından belirlenecektir. Hijyen sertifikası sürecinde oluşturulan test sonuçları, belge dosyasının bir parçası olarak gerekecektir.

Başvuran ayrıca, Özbekistan Cumhuriyeti akreditasyon sistemi tarafından akredite edilmiş veya onaylanmış yerli veya yabancı test laboratuvarları tarafından gerçekleştirilen testlerle ilgili belgeler veya tamamlanmış test protokollerini belgelendirme kuruluşuna sunabilir.

Uygunluğun belgelendirilmesi için, özellikle seri üretim için fabrika sahası denetimi gerekebilir. Denetim süreci, uzmanlar tarafından yapılır ve onaylanır.

Denetim sonucunda belgelendirme kuruluşu, belgelendirme sürecinin bir parçası olacak fabrika denetimi protokolünü çıkarır. Muayene süresi numune alma tarihinden itibaren 10 gündür.

Başvuru sahibi tarafından sunulan belgelerin incelenmesinden sonra sertifikasyon kuruluşu bir uygunluk belgesi verir veya reddeder. Sertifika, Devlet dili ve / veya Rusça dilinde verilecektir. Verilen tüm sertifikalar, Özbekistan Cumhuriyeti ulusal sistem belgesinin Devlet Sicilinde tescil edilecektir. Sertifika, yalnızca kayıt numarası mevcutsa geçerlidir.

İthal ürünlere ilişkin uygunluk belgesi bir defalık teslimat(parti bazında) ve seri üretim olarak - 3 yıl için geçerlidir.

Sertifikasyon kuruluşunca Özbekistan GOST-U uygunluk belgesinin verilmesi imalatçısına uygunluk belgesini ve uygunluk işaretini kullanma hakkını verir.

Verilen uygunluk belgesi, ithalat için sevkiyat dosyasının bir parçası olacaktır. Uygunluk belgesi orijinal veya bir kopya olarak imzalanabilir ve sertifika sahibi veya sertifika düzenleyen makam tarafından damgalanabilir. Ayrıca, noter tarafından yasalaştırılmış kopyaları da kullanılabilir.

Ürünün özelliklerini etkileyebilecek ürün tasarımında (kompozisyonda) veya üretim teknolojisinde herhangi bir değişiklik olması durumunda, Üretici şirket bu durumu belge sertifikasyon kuruluşuna bildirmelidir.

Uygunluk belgesi verildikten sonra belgelendirme kuruluşunun yılda en az bir kez sertifikalı ürünlerin denetim, kontrol testini gerçekleştirerek sertifikalardaki gerekliliklere uygunluğunun düzenli olarak teyit edilmesi zorunluluğunu da bilmek önemlidir.

Özbekistan henuz Gümrük Birligi (EAC) kapsaminda degil.

 

EAC (Avrasya Birliği ) Sertifikası

 

Avrasya Birliği Ürün Standartları ile İlgili Uygulamalar

 

Rusya'ya yapılan ihracatta bazı ürünler için istenilen GOST-R Uygunluk Belgesi 15 Mart 2015 tarihinde yürürlükten kaldırılmış ve Avrasya Birliği Sertifikası olarak adlandırılan EAC Gümrük Birliği Sertifikası yürürlüğe girmiştir.

EAC Sertifikası vermek üzere Rusya Federasyonu'nda 1518 laboratuvar ve 744 belgelendirme kuruluşu, Beyaz Rusya'da 232 laboratuvar ve 49 belgelendirme kuruluşu, Kazakistan'da 207 laboratuvar ve 73 belgelendirme kuruluşu yetkilendirilmiş olup, yetkilendirilen kuruluşların listesine Rusça olarak (http://eurasiancommission.org/ru/docs/Lists/List/techreg.aspx ) - http://www.eurasiancommission.org/en/docs/Pages/IL_OS.aspx adresinden ulaşılabilecektir.

Ayrıca Rusya ve GB otoritelerince veterinerlik, bitki sağlığı, sağlık ve sınai güvenlik kurallarına uygunluk belgeleri de talep edilmektedir.

 

Rusya Federasyonu'nda 1 Temmuz 2013 tarihinden itibaren gıda sanayi ürünlerinde yeni teknik düzenlemeler yürürlüğe girmiştir. Buna göre tarım ve gıda sanayi firmalarının ISO 22000 belgesine sahip olmaları gerektiği belirtilmiştir.

 

Ayrıntılı Bilgi İçin :

 

Office of the Eurasian Economic Commission 

 

Address of the Eurasian Economic Commission

2 Letnikovskaya St., bld.1/2, Moscow 115114

 

Telephone: +7 (495) 669-24-00, ext. 41-33

Fax: 8 (495) 669-24-15

e-mail: info@eecommission.org

 

Registered and postal address of the Eurasian Economic Commission

3/5 Smolensky Boulevard, bld. 1, Moscow 119121

 

EAC SERTİFİKASI İÇİN AŞAĞIDAKİ SERTİFİKASYON KURULUŞLARI İLE GÖRÜŞEBİLİRSİNİZ.

 

EAC Sertifikası akredite Sertifika Şirketi-PROMMASHTEST LLC

 

prommash-test.com/

 

https://www.prommash-test.com/iletisim

 

SERCONS
https://sercons.com.tr/

 

eac avrasya birliği uygunluk belgesi hizmetleri - SGS TÜRKİYE

https://www.sgs.com.tr › Trade › Consumer And Industrial Goods › Europe

 

EAC Gümrük Birliği Sertifikası EAC Belgesi EAC Sertifikası - Sercons

https://www.sercons.com.tr/gumruk-birligi-sertifikasi-eac.html

 

EAC Belgesi | Szutest, Hızlı ve Ekonomik | szutest.com.tr‎

www.szutest.com.tr/EAC/Belgesi

 

EAC Belgesi | EAC SERTİFİKASI | swcertification.com‎

www.swcertification.com/

 

www.ecert-tr.com/

ECERT Uluslar Arası Sertifika Merkezi 2000 yılından itibaren Gost-R(Rusya ),Gost-K (Kazakistan) ve ... ECERT sertifika merkezi bir network olarak belgelendirme, akreditasyon kuruluşları ile test ... ECERT'İN VERMİŞ OLDUĞU SERTİFİKALAR ...

 

EAC Belgesi - Alberk QA Technic

 

www.qatechnic.com/hizmet/gost-r-sertifikasi/eac-belgesi-122/

 

Ayrıntılı ve net bilgi için :

 

Rusya Federasyonu'ndaki Ticaret Müşavirliğimiz ve Ataşeliklerimiz

 

MOSKOVA

Feridun BAŞER

Ticaret Başmüşaviri

Alper ERİTEN

Ticaret Başmüşaviri

Murat Haydar ÖZTÜRK

Ticaret Müşaviri

Mustafa GÖKCEOĞLU

Ticaret Müşaviri

Serkan AYYILDIZ

Gümrük Müşaviri

Turkish Embassy Office of the Commercial Counsellor

7. Rostovski Pereulok D.12 115127 MOSCOW / RUSSIAN FEDERATION

Tel : 00 7 499 246 39 89

Tel : 00 7 499 246 14 89

IP Tel : 0 312 204 82 70

Fax : 00 7 499 246 49 89

E-Mail : moskova@ticaret.gov.tr

 

KAZAN

İsmet ÖZKAN

Ticaret Ataşesi

Turkish Consulate General Office of the Commercial Attache

M. Gorkiy Cad. 23/27, PB 141, 420015 KAZAN - TATARSTAN / RUSSIAN FEDARATION

Tel : 00 7843 238 24 27

Tel : 00 7843 299 53 17

IP Tel : 0 312 204 80 90

Fax : 00 7843 264 46 40

E-Mail : kazan@ticaret.gov.tr

 

NOVOROSSİSK / KRASNODAR

Aydanur AVCI TANIŞ

Ticaret Ataşesi

Turkish Consulate General Office of the Commercial Attache

Ulitsa Svabodı 73 NOVOROSSIYSK / RUSSIAN FEDERATION

Tel : 00 7 86 17 64 44 23

IP Tel : 0 312 204 82 61

E-Mail : novorossisk@ticaret.gov.tr

 

ST. PETERSBURG

Çağrı DOĞAN

Ticaret Ataşesi

Turkish Consulate General Office of the Commercial Attache

1911036, 7-ya Sovetskaya Ulitsa, No:24 ST.PETERSBURG / RUSSIAN FEDERATION

Tel : 00 7 812 271 25 90

Tel : 00 7 812 271 30 14

Fax : 00 7 812 577 42 90

E-Mail : petersburg@ticaret.gov.tr

ARAP BOYKOT LİSTESİ İLE İLGİLİ İŞLEMLER
Aşağıda sayılan Arap ülkelerine yönelik ihracatlarda ihracatçının Arap Boykot Listesinde yer almadığına dair onay Servis'ince yapılır. Bu onay ABC Menşe Şahadetnamesinin, ihracat faturasının üzerine yapılabildiği gibi , ilgililerin dikkatine hitaben yazı halinde de düzenlenmektedir. 
BOYKOT ONAYI YAPILAN ÜLKELER:
Suudi Arabistan Krallığı, Libya Arap Cumhuriyeti, Kuveyt Devleti, Birleşik Arap Emirlikleri , Bahreyn, Yemen Cumhuriyeti , Sudan Demokratik Cumhuriyeti , Katar Sultanlığı , Umman.

Cezayir Serbest Ticaret Dolaşım Belgesi (Cezayir Serbest Satış Sertifikası-Attestation de libre commercialization dans le pays d'origine)

Cezayir'e 01/01/2018 tarihinden sonra tüm ülkelerden yapılacak ihracatlarda, ihraç edilen ürünlerin mer'i ulusal veya uluslararası tüketicinin güvenliği ve korunmasına ilişkin mevzuata uygun bir şekilde üretildiğini gösteren Serbest Ticaret Dolaşım Belgesi'nin (Cezayir Serbest Satış Sertifikası-Attestation de libre commercialization dans le pays d'origine) yetkili bir kurum veya kuruluş tarafından (İhracatçının üyesi olduğu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri) onaylanması gerekmektedir. Söz konusu belge ülkemizde İhracatçı Birlikleri tarafından düzenlenmektedir.

Cezayir İhracatlarında zorunlu olan Cezayir Serbest Satış Sertifikası alabilmek için, Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği  - İhracat Uygulamaları Şubesine aşağıda belirtilen evraklar ile e-posta ya da faks yoluyla başvuru yapılması gerekmektedir.

 

- Dilekçe

- Beyanname taslağı

- Fatura taslağı

- İngilizce ya da Fransızca olan Cezayir Serbest Satış Sertifikası  ( Örneği aşağıda yer almaktadır. )

Cezayir Satış Sertifikası Dilekçesi

Cezayir Satış Sertifikası (İngilizce Versiyon)

Cezayir Satış Sertifikası (Fransızca Versiyon)

 

Dikkat edilecek hususlar;

 

  1. Beyannamede yer alan GTİP ile sertifikada yer alan “relevant to sub-position” bölümündeki GTİP'in aynı olması gerekmektedir.
  2. Sertifikaya yazılan fatura tarihi ve numarası ile ekte gönderilen fatura tarihi ve numarasının aynı olması gerekmektedir. Beyanname tutarı ile fatura tutarı birbirini tutmalıdır
  3. Faturanın fotokopisi ya da proforma fatura ile başvuru yapılması mümkündür.
  4. Teslim şeklinin FOB olması gerekmektedir

Cezayir'e ihracatta düzenlenecek Serbest Satış Sertifikasına ilişkin olarak Bakanlık/Kurumlarca düzenlemenin bulunmadığı ürünlerde, “5910 sayılı TİM ve İhracatçı Birliklerinin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun”un 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının “d” bendi çerçevesinde mezkur sertifikanın Cezayir resmi kurumlarınca anılan belge zorunluluğu kaldırılana kadar, söz konusu ülke ile sınırlı kalmak kaydıyla imzalı ve kaşeli olarak düzenlenmesinin Ticaret Bakanlığı tarafından uygun görüldüğü bildirilmişti.

Bu kapsamda, bahse konu belgenin düzenlenmesinde uygulama birliği sağlanması açısından, aşağıdaki hususlara riayet edilmesi uygun görülmüştür:

1. Ekonomi Bakanlığı tarafından iletilmiş bulunan İngilizce ve Fransızca taslaklar, onaylayan birlik antetli kağıdına basılı olarak kullanılacaktır. Taslaklar elektronik ortamda veya basılı olarak talep eden üyeye verilecektir.

2. Üye tarafından onaya sunulan doldurulmuş belge yanında, fatura örneği alınacaktır. Bilgilerin fatura ile uyumlu olup olmadığı kontrol edilecek; başka bir belge istenmeyecek, firmanın belgeye yazmış olduğu içerikte fatura ile uyumsuz olanlar dışında düzeltme/değişiklik talep edilmeyecektir.

3. Üye, belgeyi birlik onayına sunmak ve birlik tarafından onaylanan belgeyi teslim almak suretiyle belge içeriğindeki bilgilerin doğruluğunu taahhüt etmiş sayılacaktır. Ayrıca taahhütname istenmeyecektir.

4. Onay için, en az bir birliğe üyeliğin aktif olması şartı aranacaktır. Var ise cari yıl aidat borcu tahsil edilecektir.

5. Başka birliklerin üyelerinin başvuruları da onaylanacak, onaylayan birliğe üye olma şartı aranmayacaktır.

6. Onaylanmış belgelerde düzeltme talepleri kabul edilmeyecek; üyenin talebi üzerine yeni belge düzenlenebilecektir.

7. Belgelere dolaşım belgelerine uygulanan İngilizce mühür uygulanacaktır. Yetkili kişi ismi konusunda şekil şartı olmayıp, yetkili kişinin isminin bilgisayarla, elle veya kaşeyle yazılmış olması ve belgenin bu kişi tarafından imzalanmış olması yeterlidir.

8. Belgelerin onayı için ücret tahsil edilmeyecektir.

9. Belgeler üye tarafından doldurulacak ve birliğe sunulacaktır. Birlik tarafından belge düzenlenmeyecek/doldurulmayacaktır. Bilgisayarla ya da elle düzenlenmiş belgeler onaylanabilecektir.

10. Üyeye, talebine istinaden belgenin orijinali veya kopyası verilebilecektir.

11. Onaylanan belgenin bir örneği birlik tarafından alınarak muhafaza edilecektir.

12. Verilen belgeler ile ilgili bir liste, istatistik ve bilgi amaçlı olarak ilgili genel sekreterlik tarafından oluşturulacak ve güncel tutulacaktır.

 

Ayrıntılı Bilgi ve Başvuru için: İhracat Uygulamaları ve Üyelik Şubesi

ORTA ANADOLU İHRACATÇI BİRLİKLERİ

Ceyhun Atuf Kansu Cad. No: 120 Balgat / Çankaya ANKARA

Tel : +90 (312) 447 27 40 / +90 (533) 039 95 96 (Mesai saatleri dışında)

Faks : +90 (312) 446 96 05

E-Posta : info@oaib.org.tr

KEP  :oaib@hs01.kep.tr

 

İhracat Uygulamaları ve Üyelik Şubesi

ADI SOYADI

GÖREVİ

E-POSTA

TEL/DAHİLİ

       

Özlem Yıldız Karaca

Müdür

yildizo@oaib.org.tr

151

Ayşegül Urgancıoğlu

Şef

urgancia@oaib.org.tr

133

Simay Doğan

Uzman

dogans@oaib.org.tr

146

Ebrar Akdemir

İdari Memur

akdemire@oaib.org.tr

143

Adnan Yavuz

İdari Memur

yavuza@oaib.org.tr

233

Nilgün Kozan

İdari Memur

kozan@oaib.org.tr

144

Derya Çiçekoğlu

İdari Memur

cicekd@oaib.org.tr

148

Ali Ahi

Sözleşmeli Personel

ahia@oaib.org.tr

230

Burak Aydemir

Sözleşmeli Personel

aydemirb@oaib.org.tr

145

 

Ayrıca ayrıntılı bilgi için:

Cezayir Ticaret Müşavirliği

Murat ERSOY
Ticaret Müşaviri
Mehmet Emin YİĞİTBAŞI
Ticaret Müşavir Yardımcısı
Ambassade de Turquie Bureau du Conseiller Commercial
5, Rue F Les Cretes, Hydra ALGER / ALGERIE
Tel : 00 213 (0) 23 48 59 86
E-Mail : cezayir@ticaret.gov.tr

Mısır'a İhracatta Üretici Kayıt Sistemi

Mısır Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca hazırlanan Üretici Kayıt Sistemi Hakkındaki 43 Sayılı Kararı tadil eden 195 Sayılı Karar'ın, 31 Mart 2022'de Mısır Resmi Gazetesi'nde yayımlandığı bildirilmektedir. Sirküler detayı için lütfen tıklayınız.

Ticaret Bakanlığı'ndan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'e iletilen bir yazıda, Kahire Ticaret Müşavirliğimizin bir yazısına atfen, Mısır Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca hazırlanan Üretici Kayıt Sistemi Hakkındaki 43 Sayılı Kararı tadil eden 195 Sayılı Karar'ın, 31 Mart 2022'de Mısır Resmi Gazetesi'nde yayımlandığı, değişiklik hakkında Mısır İhracat ve İthalat Kontrol İdaresi (GOEIC) ile telefon vasıtası ile irtibata geçildiği ancak uygulamanın muğlaklığı nedeniyle talep edilen ilave bilgilere ilişkin açıklamaların temin edilemediği ve konunun adı geçen Müşavirlikçe takip edildiği bildirilmekte olup, Karar'ın incelenmesinden;

- Evrakların takdimi akabindeki 15 gün içerisinde evrakların doğruluğu ve gerçekliği ile alakalı olarak herhangi bir sorun yoksa kayıt yapılacağı,

- Evraklarda eksik/sağlıksız bilgi şüphesi oluşması halinde kayıt yapılamayacağı,

- Evrakların içerdiği bilgilerle alakalı olarak doğrulama talep edilebileceği ve doğrulama için Ticaret ve Sanayi Bakanlığının onayının gerekeceği,

- Kayıt evraklarının Mısır'daki ilgili elçilik, konsolosluk vasıtasıyla sunulabileceği (tam olarak ne olduğu hakkında net bir bilgi mevcut olmamakla birlikte, konsolosluklarca onay verilse dahi

muhakkak ev sahibi ülkenin Dışişleri Bakanlığı vasıtasıyla mühür doğrulamasının talep edilebileceği düşünülmektedir),

- Geçerlilik süresi olan evrakların, sürelerinin bitiminden önceki (ISO-daha önce 6 ay olarak uygulanıyordu) 30 gün içerisinde yenilenmesinin gerekeceği,

- Yeni kayıtlar veya kayıt iptallerinin Resmi Gazete'de aylık olarak ilan edileceği (kayıt başvurularının akıbeti hakkında bilgi paylaşımını içermemektedir.)

- Kayıt iptallerinin, geçerli bir sebep ile GOEIC Başkanı tarafından yapılabileceği,

- İptal bildirimi akabindeki 60 gün içerisinde şikâyet komitesine itiraz başvurusunda bulunulabileceği,

- Ticaret ve Sanayi Bakanınca kurulacak söz konusu komitenin kayıt edilmeme ve iptal şikâyetlerini inceleyeceği ve şikâyetlerin Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Anlaşmalar ve Dış Ticaret Genel Müdürlüğüne gerçekleştirileceğinin anlaşıldığı, bildirilmektedir.

Bu kapsamda, bahse konu 43 sayılı Kararı tadil eden 195 Sayılı Kararın, Kahire Ticaret Müşavirliğimizden alınan gayri resmi İngilizce tercümesi sirküler ekinde  yer almaktadır.

 

Mısır Üretici Kayıt Sistemi Hakkında Bilgi Notu ve Önemli Sirkülerler  : 

Mısır Ticaret ve Sanayi Bakanlığı tarafından 16 Ocak 2016 tarihinde yayımlanan ve 16 Mart 2016 tarihi itibariyle yürürlüğe giren 2016/43 sayılı Karar ile Mısır'a ithal edilen 29 ürün grubu için diğer ülke üreticilerinin veya ticari marka sahibi firmaların, Mısır İhracat ve İthalat Kontrol İdaresi'ne (GOEIC) kayıt yaptırmaları zorunluluğu getirilmiştir. Üretici Kayıt Sisteminin (ÜKS) uygulamasının 16 Mart 2016 tarihinde yürürlüğe girdiği dikkate alınarak, uygulamanın başlamasından önceki bir yıllık dönem (2015) ile sonrasındaki bir yıllık dönemde (2017) kayıt uygulamasına tabi ürünlerde Mısır'a ihracatımız G,8 azalmış ve 491,7 milyon dolar olarak gerçekleşmiştir. Bu itibarla, Kayıt uygulamasının ilk dönemde Mısır'a ihracatımızı kısıtlayıcı bir etki yarattığı görülmektedir.

Diğer taraftan, 2018-2019 yıllarındaki ihracat rakamlarımıza bakıldığında ise ÜKS'nin Mısır'a ihracatımızı kısıtlayıcı bir etki yaratmadığı görülmektedir. Bununla birlikte, firmalarımızca kayıt başvuruları tamamlandığı halde kayıt onaylarının Mısır makamlarınca verilmemesi ve bu sebeple 150'nin üzerinde firmamızın hiç ihracat gerçekleştirememesi Mısır'a ihracatımızın gerçek potansiyelinin altında kalmasına neden olmuştur. Bu çerçevede, ihracatçılarımızın konuya ilişkin 8 yaşadığı en önemli sorun, karmaşık ve maliyetli olan kayıt başvurularını tamamlamalarına rağmen, kayıt onaylarının Mısır makamlarınca sonuçlandırılmaması ve GOEIC İdaresinden onay beklenmesidir.

  • Mart 2016'dan beri uygulanmaktadır.
  • 29 maddelik bir liste dahilinde yer alan, özellikle son tüketiciye hitap eden birçok ürün kayıt sistemi kapsamındadır.
  • Söz konusu ürünlerin Mısır'a ihracatı için ürünün ve markanın üreticisi olan fabrikanın veya başkasına üretim yaptıran ticari marka sahiplerinin Ticaret ve Sanayi Bakanlığına bağlı GOEIC (General Organization for Export and Import Control) adlı kuruma kaydı zorunlu tutulmaktadır.
  •  Alım-satım ile iştigal eden ve ticari markaları bulunmayan dış ticaret firmaları kayıt yaptıramamakta, bunların, ürünleri aldıkları üreticilerinin sisteme kaydı gerekmektedir.
  • Türkiye'den 400 kadar firmanın kaydı olduğu öğrenilebilmiştir ve ülkemizin tüm dünyada sisteme kaydı yapılmış en çok firması olan ülke olduğu bildirilmektedir.
  •  Mısır Rekabet Kurumunun rekabeti bozucu etkisi sebebiyle konuyu araştırması (2019)
  •  Nisan ayında yayımlanan duyuru ve liste (bizdeki veriler)
  •  İlgili Bakanlık ve GOEIC Kurumundan bilgi temininde zorluklar

 

Mısır'a İhracatta Üretici Kayıt Sistemi Kapsamındaki Ürünler

Konuyla ilgili sirkülerlerimiz:

Mısır Üretici Kayıt Sistemi Hakkında Bilgi Notu ve Önemli Sirkülerler  : 

 

Ayrıntılı Bilgi İçin :

Kahire Ticaret Müşavirliği

Office of the Commercial Counsellor-Turkish Embassy

Abd El-Hady Saleh St. corner of El Nile St.

No:7, 1st Floor, Dokki, Giza/EGYPT

T: +20 2 3762 6802

F: +20 2 3762 6803

kahire@ticaret.gov.tr

 

İskenderiye Ticaret Ataşeliği


Adres: Turkish Consulate General
Office of the Commercial Attache
24 El Pharana Street, Flat No:7
Bab Sharky  Alexandria - EGYPT
Tel:  +20 3 483 1927-1928
Faks: +20 3 483 1929
E-posta : iskenderiye@ekonomi.gov.tr

Suudi Arabistan'a İhracatta  SASO Belgesi ve Saber Elektronik Kayıt Sistemi

SASO Belgesi

Ülkenin standart ve teknik düzenleme uygulamaları genel hatlarıyla KİK Standartlarına uygun

Olarak belirlenmektedir.

Diğer  kurumların  mevzuatına  tabii  olan  aşağıda  listelenen  ürünler  ise  bu ygulamanın dışındadır.

- Medikal ve Sağlıkla ilgili ürünler

- Teşhir ve örnek ürünleri

- Geçici ithalata konu ürünler

- Gıda ürünleri

- Savunma sanayi ürünleri

- Kişisel eşyalar

SA'da ürünler standart ve teknik düzenlemeler çerçevesinde üç ana grup altında değerlendirilmektedir. Yüksek riskli ürünler (gaz yakan cihazlar, inşaat demiri vb.), orta riskli ürünler (tekstil, alüminyum levha vb.) ve düşük riskli ürünler.

Bu ürünler içinde Yüksek riskli ürünler için Quality Mark almak zorunludur, bu belge diğer ürünler içinde alınabilmekte olup, daha pahalı ve kapsamlı olduğundan ancak zorunlu olmadığından genellikle tercih edilmemektedir. Orta ve düşük riskli ürünlerde ise, ürünler için teknik düzenleme olması halinde, ürün uygunluk belgesi düzenlenmelidir (PCOC-Product Certificate of Conformity), yoksa sevk öncesi uygunluk (SCOC-Shipment Certificate of Conformity belgesi düzenlemek yeterli olacaktır.

Diğer taraftan teknik regülasyona tabii bazı ürünler için ayrı belgeler alınması da söz konusu olabilmektedir. Örneğin; Ev elektronik ürünlerinde GMark (Gulfian,Mark),  enerji verimliliği (IECEE) vb.

Yukarıda ifade edildiği üzere, ihracatçılar üretim (PCOC) veya sevk öncesinde (SCOC) aşamasında, akredite kuruluşa (TSE, Intertek, SGS, TUV vb.) veya akredite olan Laboratuvarlardan birine başvurularak, ürünlerin test ettirir ve/veya uygunluk belgesi işlemlerini başlatılması gerekmektedir. Ürünler ilgili standart veya teknik düzenleme çerçevesinde testlere tabii tutulur ve üretim aşamasında bir inceleme yapılır. Gerekli belgeler kontrol edildikten sonra belli bir süre geçerli olan uygunluk belgesi verilir.

Diğer taraftan teknik regülasyona tabii ürünler (üretim sonrası veya ithalat öncesi) için saber kayıt sistemi zorunluluğu bulunmaktadır. Bahse konu kayıt SA'daki üretici veya ithalatçının sorumluluğunda olup ithalattan önce ürünle ilgili gerekli belgeleri ihracatçıdan talep ederek sisteme girmek durumundadır. Ancak, çoğu zaman ülkedeki ithalatçılar bu işle uğraşmak

istemeyip tüm bilgilerin ihracatçı tarafından girilmesini talep etmektedir. Bu uygulamaya ilişkin en güncel bilgilere  https://saber.sa/ elektronik ağ adresinden ulaşılabilmektedir. Bahse kayıt zorunluluğun zaman içinde diğer ürünleri de kapsaması öngörülmektedir.

Yukarıda ifade edilen belgelerin önemli bir kısmı diğer kuruluşların yanında TSE'den de alınabilmektedir. Bu belgeyi Türkiye'de TSE'nin Gebze Kalite Kampüsünde yer alan, Uluslararası Gözetim Müdürlüğü vermektedir (ilgili birimin telefonu +90 262-7231313).

İlgili kurum elektronik ağ sayfası:  

www.saso.gov.sa

 

SABER ELEKTRONİK KAYIT SİSTEMİ

https://www.oaib.org.tr/tr/sirkuler-2020-1149.pdf

TİM'den alınan bir yazıda, T.C Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıya atfen, 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle Barkod Sistemi'ne geçileceğinin duyurulmuş olduğu, ancak takip eden kısa süre içinde Bakanlıklarına yönlendirilen sorulardan, uygulamanın hangi ürünler için geçerli olduğu ve SABER kayıt sistemi ile ilişkisi hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç duyulduğunun anlaşıldığı ifade edilmektedir.

 

Anılan yazıda devamla, konu hakkında Riyad Ticaret Müşavirliği ile SASO yetkililerinin 16 Ocak 2020 tarihinde bir görüşme gerçekleştirdiği ve görüşmede;

· SASO yetkililerinin daha önce yapılan ve 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren SABER kayıt sisteminin tüm ürünler için zorunlu zorunlu olduğuna ilişkin duyuruyu doğruladığı, ancak kendi gümrük idareleri ile yaptıkları değerlendirmenin ardından SABER kayıt sistemi zorunluluğunun günümüz itibariyle sadece teknik regülasyona tabii ürünler ile sınırlı kalmasına karar verildiği,

· Diğer ürün grupları için SABER kaydı yapılmasını tavsiye ettikleri ve SABER kaydı konusuyla ilgili

birincil ve en güncel bilgi kaynağının https://saber.sa/ olduğu,

· Teknik regülasvona tabii ürünlerin listesine ilişkin olarak ise; https://saber.sa/home/regulations elektronik ağ sayfasında yer alan her bir teknik regülasyonda belirtilen GTİP'lerin her gün güncellendiği ve buradaki bilgilerin dikkate alınması gerektiği, GTİP bazında SABER kaydı zorunluluğunun https://saber.sa/home/hscodes elektronik ağ adresinden teyit edilebildiği,

· Tüm ürünlerin takip edilebilir olması amacıyla, 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle zorunlu hale getirilen barkod uygulamasının GTİP bazında olmadığı, farklı özellikteki ürünler için farklı ve sadece uluslararası geçerliliği olan GSl'e uygun barkodların kabul edildiği; bu çerçevede firmaların halihazırda GS1 sistemine uygun aldıkları barkodların geçerli olduğu, diğer barkod türlerinin ise kabul edilmediği, hususlarının ele alındığı ifade edilmiştir.

Sonuç itibariyle, SABER kaydının günümüz itibariyle sadece regülasyona tabii ürünler için zorunlu olup, diğer ürün grupları için zaman içinde kademeli olarak zorunluluk halini alacağı ve bu konuda yukarıda verilen elektronik sayfada yer alan duyuruların takip edilmesi gerektiği ifade edilerek, Barkod uygulamasının SABER sisteminden bağımsız ve tüm ürünler için zorunlu olduğu belirtilmektedir

SABER ELEKTRONİK KAYIT SİSTEMİ

  • SABER, Suudi Arabistan'ın ithal edeceği tüketici ürünleri için oluşturduğu elektronik tabanlı bir kayıt sistemidir.
  • Suudi Arabistan Ürün Güvenliği Programı (SALEEM) kapsamında oluşturulmuştur.
  • Amaç: SABER sistemini, SALEEM kapsamındaki tüm zorunlu verilerin tutulduğu merkezi bir çevrimiçi deposu haline getirmektir.
  • Sistemde; teknik veri, test raporları gibi ürünün Suudi Arabistan teknik düzenlemelerine uygun olduğunu gösteren belgelerin yanı sıra menşe şahadetnamesi, konşimento, fatura bilgileri de talep edilmektedir.

-    Suudi Arabistan'a ihraç edilecek tüketici ürünleri için SABER'e kayıt zorunludur.

  • Suudi Arabistan'da ithalatçı firma  tarafından kayıt  yapılması gerekmektedir.

  • Kozmetik ve parfüm ürünleri, tütün, pestisit ve böcek ilaçları Suudi Gıda ve İlaç Kurumu'nun (SFDA) yetki kapsamında bulunmaktadır. Bu kapsamda, SALEEM programının şartlarından etkilenmezler.

SABER'E KAYDI ZORUNLU ÜRÜNLER

Çocuk Oyuncakları

1 Nisan 2019

Elektrikli Ekipmanlar

1 Nisan 2019

Motor Yağı

1 Nisan 2019

Deterjanlar

1 Aralık 2019

Boya ve Vernikler

1 Ağustos 2019

Scooter

1 Ağustos 2019

Yapı Malzemeleri (metal sektörü, izolasyon ve kaplama malzemeleri, hidrolik bağ, tuğla, seramik, fayans, tuvalet ekipmanları

15 Haziran 2019

Biyoçözünür Plastik Ürünler

1 Ağustos 2019

Gaz Yakan Cihazlar

1 Ocak 2019

Kamyon Bariyerleri

1 Ağustos 2019

Elektrikli Asansörler

15 Haziran 2019

Römork, Yarı Römorklar

1 Aralık 2019

Oto Yedek Parça

1 Kasım 2019

Elektrikli Araçlar

15 Ocak 2020

Telekomünikasyon Aletleri

15 Ocak 2020

Basınçlı Aletler

15 Ocak 2020

Oyunlar ve Lunaparklar

15 Ocak 2020

Mücevherler

15 Ocak 2020

Kapılar ve Pencereler

15 Ocak 2020

Ayakkabılar ve Deriler

15 Ocak 2020

Havai fişekler

15 Ocak 2020

Elektrikli Bataryalar

1 Ağustos 2019

Ambalajlama

15 Ocak 2020

Tekstil Ürünleri

1 Aralık 2019

Yapı Malzemeleri (elektrik, su ve gaz şebekelerinde kullanılan tüpler, borular)

15 Ocak 2020

Mutfakta Kullanılan Aletler için Ürün Güvenliği

1 Ocak 2020

Yapıştırıcı Maddeler, şeritler, tutkal

15 Ocak 2020

Dövüş Ekipmanları

15 Ocak 2020

Kişisel Koruyucu Donanımlar ve Kıyafetler

1 Kasım 2019

Küçük Ölçekli Solar PV Sistemleri

1 Aralık 2019

Kâğıtlar

15 Ocak 2020

Makine Güvenliği (portatif, yönlü makinalar)

15 Ocak 2020

Tekerlekler

15 Ocak 2020

Elektronik Sigara Sistemlerinde Kullanılan Elektronik Aletler

15 Ocak 2020

Motosiklet

15 Ocak 2020

 

FAYDALI LİNKLER

       TSE SABER İLE İLGİLİ ÇALIŞMASI

       https://statik.tse.org.tr/upload/tr/dosya/icerikyonetimi/9302/01102019155154-2.pdf

1 Ocak 2019 itibariyle Suudi Standart, Metroloji ve Kalite Organizasyonu(SASO) SALEEM programı kapsamında online sertifikalandırma programı SABER platformunu devreye aldığını duyurmuştur.

Suudi Arabistan tüketicilere kaliteli ve sorunsuz ürün sağlamak amacıyla SALEEM isimli ürün güvenliği programını başlatmıştır.  SALEEM programı ile yüksek güç ve su tüketen, çevre kirliliğine sebep olan, arızalı, iyi performans göstermeyen ürünlerin Suudi Arabistan'a ithalini engellenerek, yerel ve ithal edilen ürünlerin güvenliği,  Suudi Standartlarına uygunluğunu sağlayan prosedür ve süreçlerin uygulanması sağlanmıştır.

SABER sistemi ile;

Suudi pazarında hileli ürünlerin satılmasını azaltmak

     Tüketici korumasını arttırmak

     Ürünlerin ilgili standartların şartlarını sağladığını garanti etmek,

     Ürünlerin Suudi pazarına girişini hızlandırmak,

     Tedarikçi ve ithalatçıların onaylı kuruluşlarla bağlantısını kurmak amaçlanmıştır.

Bu program kapsamında SASO tarafından motor yağları, deterjanlar, yapı ve inşaat malzemeleri, boyalar, asansörler, araç yedek parçaları ve tekstil ürünleri ile ilgili teknik regülasyonlar yayınlanmış olup yeni regülasyonlar yayınlanmaya devam etmektedir. Güncel regülasyon listesi için  tı kla yını z  .

TSE SASO ile ilgili başvuruları hem  SABER hem de TSE360 üzerinden kabul etmektedir.

Başvuruların zorunlu olarak SABER üzerinden yapılması gereken regülasyon listesi şu şekildedir.

Regulation

Mandatory From

Gulf Technical Regulation for Children's toys

01-04-2019

Gulf Technical Regulation for low voltage electrical equipment and appliances

 

01-04-2019

Technical Regulation for Lubricating Oils

01-04-2019

Technical Regulation for Detergents

01-04-2019

Technical regulation for paints and varnishes

01-08-2019

Technical Regulation of Electrical Self-Balancing Boards (Scooter)

01-08-2019

Technical Regulation for Building Materials - Part 1 : Metal and alloy parts for buildings and buildings

 

15-06-2019

Technical Regulation for Building Materials - Part 2: Insulation Materials and Building Materials

 

15-06-2019

Technical Regulation for Building Materials - Part 3: Hydraulic Links and

Related Products

 

15-06-2019

 

Technical Regulation for Building Materials - Part 4: Bricks, Tiles, Ceramics, Sanitaryware and Related Products

 

15-06-2019

Technical Regulation for Degradable Plastic Products (First stage)

01-08-2019

Technical Regulation for Gas Appliances and their Accessories

01-01-2019

Technical Regulation for Truck Barriers

01-08-2019

Technical Regulation for Electrical Lifts Used in Buildings and

Installations

 

15-06-2019

Technical Regulation for Auto Spare

01-11-2019

Technical regulation for electric batteries

01-08-2019

Technical Regulation for personal protective equipment and clothing

01-08-2019

 

İthalatçıların kayıt olacağı SABER portalına giriş için  tı kla yını z .   Linkte bulunan SABER kullanım kılavuzları ithalatçınıza  sistem ile alakalı gerekli bilgiyi verecektir. Saber sistemine girilecek HS kodu önem arz etmektedir. Doğru kodu aşağıdaki linkten sorgulayabilirsiniz.

 

https://www.customs.gov.sa/en/customsTariffSearch

 

Zorunlu SASO standartlarını  http://wasif.saso.gov.sa/Pages/User/SearchResults.aspx linkinden sorgulayabilirsiniz.

 

SASO belgesi, 2014-8 Sayılı Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karar ve 2014-8 Uygulama Usul ve Esasları Genelgesi kapsamında, ihracata yönelik devlet yardımları kapsamında desteklenmektedir.

 

https://ticaret.gov.tr/destekler/ihracat-destekleri/teblig-bazinda-destek-mevzuati/2014-8-sayili-pazara-giris-belgelerinin-desteklenmesine-iliskin-karar

 

2014-8 Sayılı Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karar

Pazara Giriş Belgeleri, Test/Analiz Raporları, Küresel Tedarik Zinciri Yetkinlik Projeleri

2014-8 Sayılı Karar

2014-8 Uygulama Usul ve Esasları Genelgesi (20.08.2019)

2014-8 Uygulama Usul ve Esasları ile DYS Üzerinden İşleyişine Dair Genelge (31.12.2019)

Destek 1 - Pazara Giriş Belgeleri

Destek 2 - Küresel Tedarik Zinciri (KTZ) Yetkinlik Projeleri

 

Ayrıntılı Bilgi İçin :

SASO Belgesi ve Saber Elektronik Kayıt Sistemi TSE İletişim:

 İLETİŞİM

Uluslararası Gözetim Müdürlüğü, TSE Kalite Kampüsü, Çayırova Tren istasyonu Yanı, Cumhuriyet Mahallesi, 2258. Sokak, No:10, 41400 Gebze/Kocaeli

Tel:0 262 723 13 13 (Dahili:1137, 1191, 1337, 1149)

Fax: 0 262 723 16 43

 

Ayrıntılı ve Net Bilgi İçin :

Riyad Ticaret Müşavirliği

Adres:

Office of the Turkish Commercial Counsellor

Mashareq Tower (Al Zamil Group Building)

King Fahad Bin Abdul Aziz Road 8186 Al Mutamarat

Riyadh 12711, Kingdom of Saudi Arabia



Telefon : 00 966 11 / 288 58 86 - 461 27 59
Faks :     00 966 11 / 288 58 83
E-posta: riyad@ekonomi.gov.tr
Web Sitesi: Riyad Ticaret Müşavirliği

Cidde Ticaret Ataşeliği



T.C. CİDDE BAŞKONSOLOSLUĞU 
CİDDE TİCARET ATAŞELİĞİ
Office of Commercial Attache of Republic of Turkey in Jeddah
Address: Prince Sultan Street
Al Sultan Center Floor:M
Jeddah 21451 Saudi Arabia
Telefon: 00 966 12 / 610 60 11
               00 966  12 / 610 60 22
Faks:     00 966 12 / 610 60 33
E-posta: cidde@ekonomi.gov.tr
Web Sitesi: Cidde Ticaret Ataşeliği